Elektroniczny Przewodnik Użytkownika Systemu - Moduł KSIĘGOWOŚĆ
Moduł ten jest elektroniczną formą ksiąg finansowych przedsiębiorstwa. W jego skład wchodzą takie elementy jak: księga główna, plan kont, rejestry, noty księgowe oraz kwalifikator, do którego spływają z całego systemu propozycje poleceń księgowania. Dokumenty te są dekretowane po uprzednim skontrolowaniu ich zawartości przez osobę odpowiedzialną.
Główne okno modułu księgowość jest podzielone na
dwie sekcje:
Sekcje 1, spółek (kontrahentów) czyli
firm, które księgowość obsługuje - należy zaznaczyć, iż
system jest przygotowany do prowadzenia księgowości wielu
spółek/firm. Na górze sekcji znajduje się pole
wyboru gdzie możemy wybrać wyświetlanie wszystkich
spółek/firm, które obsługuje księgowość lub je
wyszukać, poniżej znajduje się lista spółek/firm
obsługiwanych;
Sekcje 2, w której znajdują się księgi finansowe wybranej
firmy/spółki. Na górze sekcji znajduje się panel
okresu rozliczeniowego, oraz przycisk Zamknij okres księgowy.
Poniżej znajduję się zestaw ksiąg finansowych dot. wybranej firmy:
Księga główna, Kwalifikator, Rejestry i Nota księgowa.
Zakładka KSIĘGA
GŁÓWNA zawiera dwa podstawowe widoki :
Dziennik zwany dziennikiem
głównym to rejestr wszystkich operacji księgowania danej
firmy/spółki wykonywanych w systemie. Nad listą znajduje się
panel do sortowania wyników listy wg. odpowiednich
typów dokumentów księgowych np: wyświetlanie
samych faktur sprzedaży. Domyślnie system wyświetla wszystkie
dokumenty. Oczywiście dokumenty możemy sortować również wg.
odpowiednich tabel zestawienia np: wg. daty księgowania lub wg. kwoty.
W dolnej części okna dziennika głównego mamy do dyspozycji
przyciski:
Edytuj -
dzięki temu poleceniu możemy edytować zapisy księgowania,
Drukuj -
wydruk całego dziennika głównego, po kliknięciu pojawia się
okienko z podglądem dokumentu. Mamy możliwość wydrukowania całego
dokumentu - przycisk Drukuj lub powrotu do
poprzedniego okna przyciskiem Anuluj.
Plan Kont - spis wewnętrznych
numerów kont przedsiębiorstwa w formie elektronicznej,
ustalający odpowiednie zasady księgowania. Okno planu kont składa się
z:
- planu kont ukazanego w formie drzewa, w którym oliwkowym
kolorem są oznaczone konta zbiorcze, czarnym kolorem konta analityczne.
Po prawej stronie wyświetla się się okienko wyświetlające dane dot.
danego konta : Bilans Otwarcia, Obroty, Obroty narastająco, Saldo.
- panelu przycisków edycyjnych do planu kont;
- historii księgowań na danym koncie - po wybraniu danego konta są tu
wyświetlone wszystkie operacje przeprowadzone na nim;
- elementów powiązanych z danym kontem (tzw. schematy
księgowania). Dzięki tej funkcji można tworzyć automaty do dekretowania
dokumentów księgowych. Wybierając odpowiednie powiązania
między elementami możemy zdefiniować całe zestawy schematów
ułatwiających dekretowanie.
Panel przycisków edycyjnych pozwala na definiowanie,
poprawianie i poruszanie się po drzewie planu kont. Poniżej opis
kolejnych przycisków:
Dodaj -
okienko dodania nowego konta zbiorczego lub analitycznego. Definiujemy
tutaj nazwę konta, rodzaj (zbiorcze lub analityczne), symbol konta,
waluta konta (PLN, a po zaznaczeniu EUR lub USD) oraz dodatkowy opis.
Należy tutaj zaznaczyć, iż system sam podpowiada typ konta
które może byś stworzone oraz symbol konta.
Edytuj -
wywołuje podobne okienko jak przy tworzeniu konta z tym, że edytować
można tylko i wyłącznie nazwę i uwagi.
Usuń -
usuwanie kont z drzewa kont. Możliwe jest usunięcie konta tylko wtedy,
kiedy nie zostały na nim przeprowadzone żadne operacje księgowania. W
odwrotnym przypadku pojawia się okienko mówiące o
niemożliwości usunięcia danego konta.
Wydruki -
przycisk pozwalający na wydrukowanie następujących zestawień
(dokumentów): Plan Kont, Zestawienie obrotów i
sald, Historia kont i Raport księgowy.
Edycja
szablonów RK - edytor szablonów
Raportów Księgowych - jest to zaawansowane narzędzie do
edycji szablonów istniejących raportów księgowych.
Szukaj -
zaawansowane kontekstowe wyszukiwanie kont po nazwach i numerach kont.
Zakładka KWALIFIKATOR to "miejsce" w systemie gdzie z wszystkich modułów spływają propozycje dokumentów do dekretacji. Można tutaj dokładnie sprawdzić napływające propozycje do księgowania, nadać dekretacje (numery kont, rejestry, vat itp), jak również sprawdzić automatyczną dekretację przyznaną za pomocą elementów powiązanych (schematy księgowanie).
Okno Kwalifikatora składa się z listy, na której są
widoczne propozycje dokumentów do księgowania oraz panelu
przycisków (dół okna).
Przycisk Dekretuj
po zaznaczeniu dokumentu na liście i kliknięciu, wywołuje okienko
Dekretacji. Okna dekretacji dla każdego dokumentu księgowego są podobne
różnią się nagłówkiem który wskazuje
dokument pierwotny.
Okna Dekretacji w Kwalifikatorze - Moduł Księgowość
Za pomocą przycisku Dodaj dodajemy odpowiednie
przypisania do kont i rejestrów - parametryzujemy
dekretacje. Gdy wszystkie dane się zgadzają klikamy w przycisk Księguj
którym księgujemy dany dokument. Dokument ten trafia do
dziennika głównego w zakładce Księga Główna
oraz do wyznaczonych rejestrów w zakładce Rejestry.
Przycisk Utwórz
pozwala na stworzenie nowego polecenia księgowania. Wywoływane jest
okienko Polecenie księgowania gdzie parametryzujemy dokument PK oraz
księgujemy go.
Przycisk Bilans otwarcie powoduje wygenerowanie Bilansu otwarcia, możemy wygenerować go w oparciu o dane z poprzedniego roku, możemy dowolnie edytować pozycje. Następnie klikamy przycisk Księguj i bilans trafia do dziennika głównego i rejestru bilansu otwarcia.
Przycisk Cofnij z
księgowości powoduje "cofnięcie" dokumentu księgowego do
modułu, z którego został wysłany do księgowości.
Kolejna zakładka REJESTRY
jest to "część" modułu Księgowość gdzie możemy przeglądać wszystkie
rejestry księgowań. Znacznie to upraszcza poruszanie się po
operacjach księgowania :
W środkowej części okna znajduje się lista operacji księgowania dla
danego wybranego rejestru w dolnej części okna rejestrów
znajduje się panel przycisków funkcyjnych:
Przycisk Edytuj
pozwala na edycję zaksięgowanej operacji.
Przycisk Drukuj
pozwala na wygenerowanie i wydrukowanie ZESTAWIENIA KONTROLNEGO
DOWODÓW dla danego rejestru.
Przycisk Cofnij
księgowanie pozwala na cofnięcie zaksięgowanej operacji do
kwalifikatora i ewentualne zmiany dekretacji.
Zakładka NOTA
KSIĘGOWA pozwala na tworzenie, edytowanie, drukowanie not
księgowych. W dolnym panelu znajdują się przyciski odpowiedzialne za
powyższe operacje.
Przycisk Dodaj wywołuje okienko Dodaj notę księgową. Analogiczne okno wywołuje przycisk Edytuj gdzie możemy poprawić wcześniej stworzoną notę księgową:
Przycisk Usuń
usuwa zaznaczoną notę księgową po zatwierdzeniu wyskakującego monitu o
pewność usunięcia noty księgowej.
Przycisk Drukuj
generuje wydruk noty księgowej jako kompletu dokumentów tj.
oryginału i kopii.
Ostatni przycisk Wyślij
do księgowości wysyłający daną Notę Księgową do Kwalifikatora.
- Kilka słów wstępu
- Kontrahenci
- Administracja
- Przychody
- Koszty
- Księgowość
- Rozrachunki
- Banki
- Kasa
- Infrastruktura
- Umowy
- Zgłoszenia/Zlecenia
- Refaktury
- Poczta
- Zadania
- CRM
- Organizacje
Zestawienie przedstawia wszystkie możliwe moduły platformy.
Więcej informacji...TRistan Nieruchomości
Czy wiesz że TRistan dla Nieruchomości to:
- Rewelacyjny system obrazowania powierzchnii,
- Doskonała możliwość rozliczania wszelkiego rodzaju mediów,
- Bardzo dokładny system zgłoszenia <-> zlecenia.
TRistan FK
Czy wiesz że TRistan FK to:
- Bezapelacyjnie najszybsze fakturowanie,
- Pełny wgląd we wszystkie operacje księgowe,
- Doskonały dostęp do wszystkich dokumentów.
Pomoc Techniczna
wszelkie pytania prosimy kierować :
TRon
ul. Czajkowskiego 75
51-147 Wrocław
tel./fax 071 785 46 52
tron@tron.net.pl
www.tron.net.pl